Maila gärna med mig Länk till Fjällhalsens hemsida Länk till Motorbåtsklubbens hemsida
2004

5/6 08,25 Dags för första sjösättning. En solig försommarmorgon. Luften dallrar av spänning!
Men, båt-fan lägger sig med svår slagsida!? Goda råd är dyra.


Efter kontakt med Erland hämtas ca 1 ton järnskrot från gården i Orrviken.
Detta lastas ner i kölsvinet efter det jag byggt ”lådor” som skall hålla det på plats.

12/6 Andra sjösättningsförsöket. Hon ligger rätt men bedöms alldeles för rank (ostabil).Ingen vill ut på vattnet i henne. Vi måste ta upp henne igen

Vad gör vi nu?

Vi måste få i henne mera vikt, bedöms att det måste vara 2-3 ton. Enda tänkbara material med tanke på volymvikt och det begränsade utrymmet i kölsvinet är bly eller guld. Vi väljer, av ekonomiska, skäl bly
Vart hittar man 2 ton bly?
Intensivt letande vidtar. Alla däcksverkstäder i nästan hela Jämtland genomsöks. Några kilon däcksvikter skrapas ihop. På skroten i Bispgården finns ca 500 kg div blyskrot. På en skrot i Hofors gjordes kapet 1200 kg, mest kabelmantlar. Benke kör hit dom som retur med flyttbilen. I Oviken hämtas ett parti däcksvikter som finns i ett uthus.


Smältugn arrangeras på varvet och vi smälter och gjuter måttanpassade tackor på ca 15-18 kg/st. Däcksvikterna är blöta och lite svåra att smälta. Dom ryker, sprätter och ävlas på.
Företaget lyckas dock och på kvällen 5/7 budas folk ihop (Helena, Patrik, Henrik, Lotta, Fredrik samt Malek) och efter att järnskrotet plockats ur och ”lådorna” modifierats barlastar vi båten med så mycket bly som ryms. Det blir ca 2 ton.

6/7 på morgonen, 3:e sjösättningsförsöket lyckas! Tycker att hon ligger bra i sjön. Hon läcker inte heller så mycket. Däremot tar det och blåser utav bara den. Vi måste ligga kvar vid bryggan.
Vi blir liggande vid bryggan över natten. Vakthållning ombord av Henrik, Fredrik, Helena och Patrik, Birgit och Nisse tar nattpasset.

7/7 Under dagen får vi besök av Erland och Harry. Då passar vi på att fira dopkalas,och vi skålar högtidligen i Champis. Erland döper båten till Annemi En plastflaska med Champis lyckas dock inte krossas mot fören.

Båten är uppkallad efter båtbyggarnas mor (min moster) Klara Annemi

Jag frågade Erland om han tänkt på något namn på båten. Nej svarade han, men det skulle kanske vara Annemi i så fall. Sagt och gjort. Jag hade tänkt Klara. Det får bli Annemi


Blåsten fortsätter. Dessutom har vi problem att få motorn att fungera. Den startar men den stannar nästan omedelbart. Hon får ligga vid bryggan en natt till. Vi behöver dock inte sova över i båten.
8/7 Efter att batterierna laddats skall vi försöka få ordning på motorn. Sven Lundstedt och Sören Persson hjälper mig. Visar sig så småningom att luft kommer in i brändslesystemet. Detta fixas samt lite övrig småtrimning och nu då!?
Vi kör en kort-kort provtur, Känns bra! Verkar fungera!!!

8/7 18,40 JUNGFRUTUREN går från Göviken . Ombord är Nisse, Sören P, Henrik, Fredrik, Patrik , Vid bryggan Jamtli görs strandhugg och Helena mönstrar på och Henrik mönstrar av för att filma händelserna. Turen går vidare med sväng in mot Östersunds båthamn och vi angör vår andrahandshyrda kajplats vid Frösö båthamn ca 19,20.

............

11/7 Fikar i båten med Birgit, men glömmer tydligen koppla till länspumpen när vi lämnar skutan………..

12/7 Annemi vattenfylld över motorn

.......

19/7 Länspumpen stannat igen!!! Vatten nästan över motorn. Helvete, varför fungerar det inte?

.......

14/8 Lämnar kajen 11,00. Ombord finns självaste båtbyggaren Erland samt Ulla, Birgit och Nisse. Lite mulet och lite vind. Går norrsidan av Frösön och genom Rödösundet. Gungigt på ”Flaket” och det är svårt att dricka kaffe utan att spilla. Tar kurs mot Verkön. Tittar på Slott och utkikstorn. Äter medhavd lunch/middag på ångbåtsbryggan. Vänder åter genom Tjalmarsundet och angör bryggan vid Frösö strand för fikapaus. Angör hemmakajen 18,30.

........

1/9 Skeppare: Henrik . Gast: Nisse. Går till Jamtlis brygga och tar ombord 150 kg barlast i form av blytackor, som skall utgöra stabilisering under britsarna i kajutan. Fredrik mönstrar på och vi tar en kort tur mot Beijers för att sedan lägga till vid hemmakajen.

3/9 Klockan är 17,30. Påmönstrade: Anna-Britta och Stig Granath samt Birgit och Nisse. Destinationen är Andersö ångbåtsbrygga som angöres för fikapaus, visning och bensträckare. Vädret är så fint att vi beslutar oss för att fortsätta ut genom Tjalmarsundet och runda Frösön. Vilken solnergång och vilken naturupplevelse vi får när vi sneddar ”flaket”! Strax sedan vi passerat Rödösundet smyger månen upp ur horisonten i öster. Vid kajen kl 22,00 har vi tillryggalagt 16 sjömil.

.....

17/9 klockan är 11,00 Befälhavare: Nisse med daghunden Kivi. Gast: Ivar Grinde utrustad med ett antal fiskespön. Går sakta Frösölandet mot Birka, tillbaka Åslandet mot Lugnvik och åter kaj för skeppshunden Kivi skall mönstra av kl 14,00. Fortsätter under broarna och vänder i höjd med Odensala. Plötsligt hugger en ”Bonäshamnsöring” enligt Ivars utsago. Vikt nästan! 1 kilo. Vi sparar fisken och mumsar i stället på korv och Pilsner. Åter till kaj 17,00. Mulet väder, lite vind och spridda regnskurar, men en härlig dag! Tillryggalagd distans ca 15 sjömil. Bara ett par liter diesel har förbrukats!

25/9 TORRLÄGGNING.
Befälhavare Fredrik och Nisse är gast. Vi cirkulerar utanför Göviken ca 2 timmar i kö. Frisk vind och ganska ”gropigt”. Birgit Helena och Patrik sköter procedurerna från land. Båttrailern har byggts om för att ”ändvända” båten på vagnen. Vagnen är för trång i ett stödpar och skrovet buktar in ordentligt, men inga skador på bordläggningen upptäcks.

Åter på varvet minns vi en HÄRLIG BÅTSOMMAR 2004! men skönt att slippa ansvaret att titta till båten varenda dag.

Fönstren läcker så det är blött i båten. Måste fixas till nästa säsong.
Vi behöver förbättra tätningen av bordläggningens tvärskarvar, särskilt under ”boxen” babord.
Läcker lite i rodergenomföringen
Läcker i genomföring sökarlykta
Skall montera ventilator för bättre ventilation av utrymmen under däck
Huvudströmbrytare måste flyttas för att inte strömmen skall brytas av misstag

2005

Vi har fått rättat till vintertäckingen några gånger under vintern.Den har blåst av och tryckts ner av snö.Det beror ju förståss på att man måste lära sig allting och få erfarenhet. Vi saknar ju allt detta. Nästa höst kan vi göra täckningen bättre redan från början!

Våren kommer sent i år. Det är lite folk på varvet och båtsommaren känns fortfarande avlägsen trots att vi är en bra bit inne i maj.
Vi har rivit durken i styrhytten för att bygga en ny som förhoppningsvis skall ta bort lite mera motorljud från styrhytten. Mycket funderande fram och tillbaka hur den skall göras. Till slut bestämmer vi 15 mm plywood och blymatta. Blymattan inhandlas på Hara Cabin Men skall blymattan sitta under eller över plywooden? Efter mycket funderande hit och dit någon vecka kommer vi fram till att lägga den på översidan av plywooden. Ovanpå alltihopa lägger vi en gummimatta.

I år skall botten behandlas och vattenlinje markeras. Jag gjorde en markering i för och akter efter skitranden när vi torrlade i höstas. Detta förflyttas runt hela båten med en vattenfylld genomskinlig plastslang. Men vad skall vi behandla botten med? Får tips att tjära är det perfekta. Det skulle båtbyggare Erland nog också föredra tror jag. Tar man tjära kan man dock inte ångra sig sedan!? Till slut väljer vi norsktillverkad primer och en modern bottenfärg på detta.
Fjolårets spruckna sidorutor och läckande frontrutor i pentryt demonteras för byte och förnyad tätning. ”Lillen” på Z-glas hjälper mig med detta.

Vita partier på kajutan och styrhytten målas vita före glasbytet

Sören P skall hjälpa mig att provköra motorn och byta olja före sjösättningen, men den orkar inte gå igång. VARFÖR NU DETTA? John Evert Wedin kallas in som expert. Efter lite funderande demonteras startmotorn och lämnas till Östersunds bilelektriska som konstaterar att det knappast är något att laga! Beläggningar och korrosion av vatten. HELVETE!! Dom får dock nys på en utbytesmotor som efter någon vecka visar sig problem att leverera av någon anledning. Jag beställer en ny genom återförsäljare från Nederländerna. Den leveransen dröjer också. Under tiden får Hugo tag i den gamla startmotorn. Han rengör trimmar och mekar. Han vill att vi testar den. John- Evert hjälper mig och den monteras åter i båten. Vi vrider på nyckeln och MOTORN STARTAR! Tiden har gått och dom bestämda ordinarie sjösättningsdagarna på varvet har passerat.
Vi har även monterat in ytterligare en länspump av säkerhetsskäl. Den 2 juli provas länspumpar och allt är klart för sjösättning.

3 juli En jättehärlig högsommardag med strålande sol och mycket badgäster vid rampen. Först måste vi få några badgästers felparkerade bilar flyttade. Nu skall hon i plurret!
Behjälplig är Henrik, John-Evert och Sören P. Benke kör traktorn.
Hon tar förståss in en hel del vatten och naturligtvis fungerar bara en länspump! Den lilla pumpen håller ej undan att länsa så vi måste ösa med en hink. Vi får dock så småningom igång den större pumpen, och vi kan ställa undan hinken. Efter ett ca 3 timmar håller den lilla pumpen undan att länsa. Vi beslutar med John-Evert och Nisse ombord kasta loss och gå mot kajplatsen på Frösön, som vi angör vid 16-tiden . Känns faktiskt härligt att vara på sjön! Mycket bättre än att stå i dammet på varvet.
Vakthållning på båten till sena kvällen.

4 juli Vaknar 5 på morgonen och åker direkt till kajen och inspekterar. Hon flyter och allt är i sin ordning! På kvällen får jag med mig Hugo till båten och han hjälper mig att byta elektronik till den större länspumpen. Hur skulle jag klara mig utan Hugos hjälpande och kvalificerade kunskaper? Nu fungerar bägge pumparna perfekt!

5 juli Vid 19-tiden lämnar vi kajen. Ombord finns Henrik, Lotta, Fredrik Birgit och Nisse. Henrik är befälhavare. Vi går till Rönningen i ett strålande fint väder. Nästan framme stannar motorn och vi glider nätt och jämt in till bryggan. Motorn är alldeles död. Hasse ”Goliat” Johansson finns vid bryggan Han hjälper oss. Hittar inget fel men fifflar med ett övervarvningsskydd och motorn går i gång. Något tillfälligt fel säger han.


Henrik och Lotta har med sig och bjuder potatissallad och tilltugg. Intages i klubbstugans altan i värmen av en härlig kvällssol. Efter en kopp kaffe vänder vi åter mot kajen. 20 grader varmt trots att klockan närmar sig midnatt. Detta är väl härligt!!

8 juli Monterar spöhållare på akterräcket. Vid 16-tiden lämnar vi kajen. Ombord Nisse, Torbjörn Svensson och Thomas Sillrén. Vi går till Göviken och tar ombord Åke Jakobsson. Vi går Åssjön upp mot Birka och sedan in till Rönningen där vi sitter på bryggan i strålande sol och fikar medhavda smörgåsar och dricker kaffe.
Vi lämnar bryggan och går mot Rödösundet. Vi vänder vid holmen ovan bron. Går sakta hemåt och släpar fiskeredskap efter båten. Vid typ Kycklingholmen nappar det och Nisse med hjälp av övrig besättning kan bärga en öring på 1,4 kg. Detta var ju bonus! Vi angör kajplatsen vid 19,30-tiden.

.............

19 aug 16,00 lämnar vi kajen. Ombord finns Henry Anundsson, Thomas Sillrén, Mats Ternvall, Ivar Grinde och Nisse. Strålande sol och drygt 20 grader. Vi går mot Åssjön i sakta mak. 3 fiskespön är gillrade med agn. 18,15 når vi bryggan i Rönningen. Vi lägger till och grillar medhavd kassler som vi sedan intar med potatissallad i kajutan. Strax efter 20,00 lägger vi ut för hemfärd. Fiskar halva vägen hem. Når bryggan strax före 22,00. Fortfarande + 19 grader. Vilken härlig kväll!

20 aug Ca 12,30 lämnar vi bryggan, med destination Rönningen och motorbåtsklubbens surströmmingsskiva. Hyfsat väder vid avgång men vi möter annalkande front med mulet och lite blåst. Efter ungefär 1 timmes gång är vi framme. Efter fika ombord vidtar byggjobb med bastun för Nisse och förberedelser för strömmingsskivan för Birgit.
Ett 10-tal båtar har samlats med ett 20-tal gäster. Några gäster har kommit landvägen. Vid ½7-tiden drar festligheterna igång med lite lekar, varefter ätandet sätter fart.
Efter middagen har regnfronten dragit förbi och
solen återkommit. Därför flyttar festligheterna utomhus. Hank med vänner underhåller med gitarrspel och sång.
Vi kastar loss strax efter 21,00 och angör bryggan på Frösön ungefär 22,30.

............

En period av ofta dåligt väder, blåsigt och ogästvänligt samt bestyr med födelsedagsfirande (Helena 30, Nisse 60) med westernstuk i Lignellsalen. Vi får inte tid att ägna åt båtåkning.

23 sept. Ca kl. 15.00 Lämnar vi bryggan vid Frösön i strålande väder. Lite växlande vind, måttlig till frisk, från söder. Ombord finns Helena, Patrik och Nisse. Vi gör tur framför stan och rundar boj utanför Minnesgärde. Sedan går vi in vid gästbryggan i stan. Patrik och Helena mönstrar av.

Vidtalad dieselexpert kommer för att lyssna på Annemi´s motor. Jag tycker att den ”smäller” för mycket. Han tycker inte att det är några problem.

16,00 Ett gäng om 7 personer, bla 1 rullstolsburen, från Din Assistans kontor i Östersund kommer ombord för After Work (avtalat sedan början av sommaren).


Vi går sakta mot Rönningen där kisspaus möjliggörs. Det fikas snaskas och mås bra ombord. Åter mot hamnen i Östersund där dom vid 19,30 tiden går i land för att fortsätta till krogen.

Inga-Britt och Uno Paletun mönstrar på för att gasta till vår bryggplats på Frösön

24 sept TORRSÄTTNING

Har härvidlag fått lite rutin och det flyter på ganska bra med vinterförberedelserna
Vi ser med tillförsikt fram emot nästa säsong. Viktigast till våren bli noggrannare ytbehandlingar både ut- och invändigt.

I höst vinterkonserverar vi motorn genom att köra igenom glykolvatten som får ligga i systemet över vintern. Ingenting behöver tas isär förutom kylvattenintaget.

 

SÄSONGEN 2006

I början av maj är det fint sommarväder, och det är lätt att komma igång med vårrustningen.

Invändig ytbehandling med Träimpregnering 3 liter GJÖCO G1 samt i1liter Intertox kvar sedan i fjol. Starkt som faan!
Skrapning av skrovet under vattenlinjen och komplettering med 1 liter GJÖCO Silvergrund.
Passar på att höja vattenlinjen med 45 mm.
Målning under vattenlinjen med 3* 0,75 MPS svart. Marin Protektive System by Star, www.star.no, Star Maling-og Lakkfabrikk A/S, Leirstranda, Generalagent i Sverige: Landora Färgindustri AB, Box 157, 261 22 Landskrona http://www.landora.se (Det blir inte en enda droppe kvar)
Jag har lagat däcksluckan på fördäck som gick isär i höstas.
Däcket slipas och lackas. Har köpt 2 liter Epifanes klarlack samt har 1 liter kvar sedan förra säsongen. För tunt lager har gjort att det småläckt och börjat flagna på några ställen.
Invändigt i kajutan har jag småpysslat lite med gardinuppsättningarna.
Installerar nyinköpt GARMIN 140 Fishfinder

Vädret kommer av sig och det blir ingen sjösättning som det var tänkt sista helgen i maj.
Rorkulten får en ny anslutning, så den kan vara apterad hela tiden.

Vinterkonserveringen har fungerat bra! Inteckningen har fungerat bra. Inte blåst av en enda gång. Vi har alltså lärt oss en del!

Det är 10 juni, en vacker försommardag.
Nisse, Henrik och Fredrik är på plats.
Vi åker i plurret som båt nr 2. Hon läcker inte alls mycket, och lilla pumpen håller lätt undan.
Vi går omedelbart över till bryggplats 527.
Där finns hamnkommittén som efter mycket tjafs i faktiskt ett år, skall justera platsbredden.

12 juni: Premiärtur ca 20,00-22,30
Rönningen t.o.r. Ombord Nisse och Hasse E. Superfin kväll med dryga 20 grader varmt och nästan vindstilla. Hasse vill provköra sin nyinköpta utterbräda. Den visar sig fungera utmärkt förutom att vi inte fick någon fisk.
Bara 8- 9 grader i vattnet

.........

23 juni, Midsommarafton:
Premiär för oss med Midsommarseglats. Birgit och Nisse ombord. Annemi är lövsmyckad och
13,30 släpper vi loss från bryggan. Destination ÖMK:s midsommaraktiviteter. Molnigt och regnskurar samt växlande vindar. Vi går mot Östersunds hamn. Det visar sig vara en tipstävling med frågor på -Frösö strands brygga, -Jamtlis brygga, -Ås båthamn och slutligen klubbens egna Rönningen. Spanar efter medtävlare men ack så lite aktiviteter på sjön. Väl framme vid Rönningen i 17-tiden visar det sig att vi var dom enda tävlande. Urdåligt tycker vi! Vädret förbättras och vi tillsammans med ett 20 tal klubb-medlemmar kunde duka långbord på bryggan för gemensam middag intagande varsin medhavd men gemensamt grillad midsommarmiddag. Solen värmde
Vi fick mottaga första- tillika jumbopriset i tävlingen: En stor gul paraply med påskrift Sverige.
Kvällen framskred med umgänge och några av herrarna invigde den nybyggda bastun.
Ca 22,15 lämnar vi bryggan och stävar mot hemmabryggan som vi angör ca. 23,15. En annorlunda midsommarafton för oss.

Midsommar och ca en vecka framåt…

Efter att monterat Fishfinder med möjlighet att se laddningsspänning (17,5 V) har jag spekulerat i något fel med laddningen. 24/6: Tar med Hugo och mäter, undersöker och kan konstatera att ett motstånd brunnit i laddningsreläet. Det är bränt på träet bakom reläet! KÖPA NYA GREJER!
Provar att få tag i originalregulator på SI-MO. Finns ej! Testar på Östersunds Bilelektrisjska. Hittar en som provas, men heldött! Kan dock bero på en säkring som sedermera befinns vara trasig. Hur som haver tycker Göran Bengtsson på Ösd. Bilel. att jag skall prova hitta en generator m inbyggd regulator. Finns ej lika ( går ej läsa på bef. skylt vad det är)
Provmonterar en med liknande fästen. Lyckas få dit den men behöver även komplettera med en något längre rem. Yes!! Men… Nu fungerar inte varvräknaren i stället! Funderar, provar, funderar, provar… Frågar Göran som säger att ett ingrepp måste göras inuti generatorn. Då vet jag det!

Har länge funderat över varför tempmätaren visar så litet utslag. Av en händelse läser jag en gammal artikel ur Båtliv från ifjol. Den handlar om motorer påbyggda med sekundärt kylsystem och olika termostater.
Jag letar reda på, demonterar och testar i kastrull som värms på spisen och finner att ”min” termostat öppnar vi ca 40ºC. Jag förstår då att det är en termostat som används när motorn skall kylas med salthaltigt vatten, alltså i havet!
SI-MO kan leverera en termostat som öppnar vid rekommenderade 75ºC. Se, det ger effekt!

Sön 2 juli. Sol från klarblå himmel och vindstilla , ca +27ºC i luften Wow! Ombord finns Birgit och Nisse. Vid strax före 12 kaster vi loss och följer Brunflovikens norra strand och beskådar många fina villor. Medköpt Tonfisk- och räksallader intas i flygande fläng mitt ute på vattnet. Så småningom hamnar vi vid Brunflo båthamn. Vi går in men hittade ingen gästplats !? Vänder så fören hemåt igen och följer då södra stranden. I tur och ordning Bye brygga, Öd brygga, Slandrom brygga, Namn brygga och Knytta brygga. ”Fina landningsplatser”!
Vid Vallsundsbron möter vi Thomé som kommer genom Vallsundet. Vid sta´n livliga verksamheter med vattenscoter och vattenskidåkning samt många båtar i farten. Birgit är solad så det gör ont( på henne). Tillryggalagt ca 21 sjömil 3,8 landmil.
Härlig tur tyckte Birgit.

Mån 3 juli: Monterat ny drivrem till generatorn samt ny termostat.
Nisse ensam ombord lämnar bryggan vid 19,30-tiden för provtur Vänder vid Persudden och åter till bryggan. Motorn blir varmare än förut! Om den går något ”mjukare” vet jag inte än.

Tis 4 juli Demontering generator för anpassning till varvräknare hos Östersunds bilelektriska. På kvällen återmontering. Varvräknaren fungerar!
Nisse tar kort provtur

Ons 5 juli: Harry Erland Nisse. Vid 11 tiden lägger vi ut från bryggan. Ca 20 º varmt och strålande väder. Går Odensalalandet ner till typ Furuparken. Tvärs över Brunfloviken till Öd brygga där vi lägger till för lunchuppehåll på bryggan. Jättefin brygga! Träffar badande barn som blir intresserade och vill komma ombord och titta i Annemi. Äldre man berättar om traktens historia och tragisk pråmolycka på 30-talet med tre omkomna.
Vi går vidare en bit efter södra landet och genar sedan över mot sta´n. Vi är åter vid bryggplatsen ca 16,00

.........

Tors 6 juli: Henrik, Lotta, Birgit och Nisse, Befälhavare är Henrik, lämnar bryggan vid 11-tiden, Gör lov in mot sta´n och vänder sedan norrut då vi får löfte om att Helena och Sara vill mönstra ombord vid Östersems brygga. Vi intar lunch i form av inköpt sallad under gång mot Lugnvik.
Jättekul med premiärbesök vid ”hemmabrygga”
Turen går vidare efter Åslandet och vi vänder vid Ås båthamn och tuffar åter mot Lugnvik. Åska på avstånd och lite mörka moln uppenbarar sig, men varmt och skönt. Via Östersem där Helena och Sara lämnar skutan går vi åter till Frösö Båthamn. Väl vid bryggan brakar åskvädret loss.

Lör 15 juli: Spontan kvällstur ca 19,00-22,00. Ombord Birgit och Nisse. Resan går på en spegelblank sjö till Vallsundet t.o.r.

Mixtrar med att ställa i ordning instrumentpanelen. Täcka in säkringshållare, samt greja ”hylla”

Försöker tillverka flaggstång till aktern.

Förbereder med detaljer till öppningsbart fönster på styrbord sida i styrhytten.

...........

Sön 23 juli: En fantastisk förmiddag. Birgit och Nisse sticker ut, lämnar bryggan vid 11-tiden. Följer Frösölandet till Rödösundet. Birgit bjuder medhavd lunch på ett spegelblankt Storsjöflak. Fantastiskt!
Nisse tänker koka kaffe men tji bränsle i fotogenköket! Förbannat! Förberedelserna har ej varit tillräckliga? Fortsätter och rundar Skomakargrundet fortsätter genom Tjalmarsundet. Gör en avstickare förbi Andersö brygga och en bit in i Fanbyviken. Solen har hitintills gassat från en klarblå-, men stackmoln börjar torna upp sig över Oviksfjällen. Vi vänder och går mot staden-krogstråket och hem. Vi har tillryggalagt 3,25 landmil på knappt 5 timmar. Inte så fort men en jättehärlig tur! + 26º när vi kommer i land vid 16-tiden.

Mån 24 juli kl 18,00- 20,00: Birgit och Nisse har ätit på ”Stråket“ sedan tar vi en sjötur. Ut mot Vallsundsbron –strykare på Stråket samt en sväng ut på Åssjön för Birgit ville testa vågorna.

Nisse har i veckan fräschat upp instrumentpanelen, samt förberett för öppningsbart fönster på styrbord sida.

..........

Lör 19 aug, Surströmming på Rönningen:
Ombord: Marlén, Birgit och Nisse. Lämnar Frösöbryggan ca 12,15. Går mot Rönningen men fortsätter i det vackra vädret upp till Tjuvholmen och vänder.(Flaket är mäktigt med våra mått mätt) Birgit bjuder på lunch ombord innan vi lägger till vid bryggan på Rönningen. Sören och Märit tar emot. Extra årsmöte hålls kl 15,00. Därefter kokar vi kaffe och bjuder ombord. Diverse sysslor inför fiskkalaset samt vila. 19,00 Surströmmingsfesten i glada vänners lag, ca 30 gäster tar plats Både stugan och altanen ”fylls”. Vi kastar loss och vänder hemåt 22,00. Åter vid hemmabryggan 23,15 Härlig dag och kväll både vädermässigt och socialt!
Nisse, Marlene och Sören i samspråk

Sön 20 aug: Spontan sjötur för att vädret är fantastiskt
Ombord finns Fredrik, Ulla, Birgit och Nisse.
Lämnar bryggan ca 13,15. Vi går ut på Åssjön, upp mot Rönningen. Några av gårdagens festdeltagare ligger stilla ute på sjön och hämtar krafter i solen och det stilla vädret. Svarta moln tornar dock upp sig borta i öster och vid Rönningen finner vi för gott att vända hemöver. Vi möter en häftig regnskur och några blixtar lyser upp. Lägger till vid bryggan stax före 16,00.

Lör 2 sept: Fredrik och Jocke Lundstedt på lördagstur in till sta´n minst

Tis 12 sept: En fantastiskt fin eftermiddag. Mönstrar ombord gör Hugo Mattsson och Nisse. Fiskespöna apteras omedelbart vi lämnar bryggan vid 14,30.
Vi går förbi Alpbacken och Kycklingholmen sedan ändras kursen mot Birka. Fisk finns på fishfindern hela tiden, men ingen är sugen på våra beten. Vi lägger oss stilla mitt ute på Åssjön och tar oss en välförtjänt kaffepaus i kajutan. Sent om sider startar vi åter ”maskin” och tuffar mot hemmabryggan. När vi skall gira in till bryggan…HELVETE! Viren till rodret smäller av och vi förlorar styrförmågan från hytten. Snabbt full back för att inte plöja in i yttersta båtarna vid grannbryggan! Det lyckas. Hugo tar plats vid rorkulten på akterdäck och jag sköter maskin från styrhytten. Vi lyckas” landa” utan missöde. Vi förtöjer ca 17,45

Ons 13 sept: På förmiddan lagas den trasiga viren.
Inviterat till båttur med grabbar på Östersundsbostäder.
Endast Hans Rudfjäll hade möjlighet. Vid 18,00 tiden släpper vi loss. Går Frösölandet i höjd med Rödösundet så vi ser Åsön. Vänder, kokar kaffe och intar medhavda smörgåsar och nyinköpt vetelängd till. Vi ökar farten lite på den spegelblanka sjön för att i ett börjande lätt regn hinna hem i tid för Hans skall sammanstråla med sin äkta hälft vid 20,15. En trevlig tur.

Lör 16 sept: Kl 18,20 lämnar vi kajplats F527. Ombord finns Sören, Märit, Birgit och Nisse. Destinationen är Frösön runt, medsols. I Vallsundet i höjd med gamla färjeleden sänker sig solen speglande i en helt lugn vattenspegel ner bakom Andersön. I skymningen möter vi några båtar med nytända lanternor på väg mot stan.
Vidare passeras Skomakargrundet med blågrönt blinkande boj på styrbord sida och flammande orange himmel västerut. Vid det laget hade kaffe kokats ombord och tillsammans med veteskivor och kex välförtjänt avnjutits. Rödöbrons lampprydda båge uppenbarar sig så småningom. Vi söker i halvmörkret hitta Tjuvholmen, så vi rätt kan komma förbi grunden vid bropassagen. Perfekta manövrar gör att vi snart i horisonten kan ta sikte på Kycklingholmens vitt blinkande fyr. Tvärs styrbord sida passeras Rönningen som i kväll markeras av flammande lyktor på stranden. Tätare och tätare speglar sig strändernas ljus i den lugna sjön. Termosen Arctura håller ikväll en låg profil med silver i bara halva fasaden. När vi ser den upplysta rådhusfasaden har vi inte långt kvar till att runda hamninloppets blinkfyr och åter förtöja vid kajplats F527. Klockan närmar sig 22,00 och vi beträder fast mark efter en mycket trevlig tur.

Fre 22 sept: Mönstrar ombord gör: Sture och Solveig Gissler, Birgit och Nisse. Vi lämnar kajen 17,50. Vi går samma rutt som förra helgen. Lika fint väder. Spegelblank sjö, varmt och härligt ca 19 grader när vi lämnar bryggan. För att lättare hitta förbi Tjuvholmen har vi idag GPS:en till hjälp. Åter bryggplatsen ca 21,40.
Åter en mycket trevlig och skön storsjötur blir vår säsongfinal

Marieby brygga

Lör 23 sept ca 10,00: TORRSÄTTNING. Ombord finns Fredrik och Nisse. Birgit assisterar med bil. Vi lägger till vid Jamtlibryggan och lossar dynor och kuddar. Birgit finns där med bilen. Det är soligt och nästan ingen vind Ingen egentlig kö heller. Upptagningen går perfekt! Vi börjar få rutin?!

DET HAR VARIT EN FANTASTISK BÅTSOMMAR och REKORDSOMMAR VAD DET GÄLLER VÄDRET

Vi tvättar Annemi in-och utvändigt med högtrycksspruta.
Sedan får hon stå och torka några dagar.

Länshållningen har i sommar fungerat perfekt

Inför nästa säsong: Ta loss och täta rodergenomföring. Det är den som i sommar läckt mest.
Vi borde försöka få lite bättre ljudisolering av motorn. Kanske testa ett lager till med blymatta på durken.

 

Ca 80-90 drifttimmar på motorn i sommar

 

 


I oktober kom en rasande snöstorm med väldigt mycket sursnö.

Bl.a trycktes takstolarna till intäckningen ner.

Åtgärdas m snöröjning och återtvingning av stolar med spel.

2007

Vårrustningen   påbörjas i mitten   av maj då någorlunda väder infinner sig.

Skrapning o slipning bottenfärg (Flagnar för mycket färg. Nästan allt på klinkerna.) Ny grundfärg och bottenfärg.

Slipning o målning räcke

Slipning o lackning däck 1 gång

Timräknaren står på 228 tim.

9 juni sjösättning, 24 grader varmt och klarblå himmel samt vindstilla. OPTIMALT!

Vattentemp + 15 grader Åker från Göviken ca 1 timme efter sjösättningen. Kunde i princip ha åkt direkt.

Deltar gör Henrik, Lotta, Fredrik, Birgit o Nisse.

Fika ombord på Frösön efter väl förrättat värv.

10 juni, Ombord Henrik, Lotta, Birgit o Nisse.

Henrik är befälhavare för tur Åssjön, Lugnvik, Östersunds hamn och åter till bryggan

Lite växlande men ganska bra väder.

17 juni, Birgit o Nisse   tänker åka till Digernäs men har glömt både sjökort och reservdunk hemma, så vi vänder tidigare för säkerhets skull. (Befarat brändslestopp?)

Henrik o Lottas Birgit o Nisse . Henrik för befälet

Lägger ett extra lager blymatta på durken i styrhytten,samt på luckan emot kajutan

24 juni   Nisse på egen tur ca timme framför stan och Lugnvikslandet för att testa

25 juni Spontan tur m Rolf Carlsson,

Ca 3 tim, går efter Frösölandet tor Rönningen

Vi drar wobbler efter oss. På hemvägen hugger en regnbåge vid Kycklingholmen och en öring vid fiskodlingen Tillsammans väger dom 1,2 kg

Ca 15 grader och lugnt

Fred 1 juli: Blir utlåst från bryggan då jag inte uppmärksammat att övergång till elektronisk låsning trätt ikraft vid månadsskiftet.

Skaffar och lägger in heltäckningsmatta på durken i kajutan.

3 juli, Nisse åker båt i ca 3 timmar. Åssjön samt tur tor till sta´n. Blåsigt så jag har problem att komma ut från bryggan. Vinden tar tag i båten och jag hamnar längst in i hamnbassängen innan jag lyckas få henne att lyda styrning. Bra erfarenhet!

Är i Orrvikenoch svarvar ny flaggstång. Erland o Harry hjälper till. Efter justering o slipning lackar Birgit för ett bländande slutresultat  

12 juli, Vid 14-tiden lämnar vi båtbryggan ombord finns Ulla o Henry Graffmo. Vi går upp till Tjuvholmen och vänder. Storsjöflaket visar sin bästa sida.

13 juli, Birgit o Nisse tar en tur. Går en bit upp i Vallsundet. Äter medhavd lunch. Fint väder

14 juli, Vid 14,00-tiden drar vi ut på sjön.  Beijers Vallsundet   Fint sommarväder. Ligger ute i Vallsundet för en lättare lunch. Ute ca 3 timmar.    /Birgit o Nisse

16-17 juli:   Birgit hjälper Nisse att handla 2 st armaturer till kajutan. Dom monteras sedermera av Nisse o Henrik

21 juli, Vid 18-tiden drar Birgit o Nisse ut på en spegelblank sjö.   Tänker gå till Digernäs, men vänder nästan framme. Trevlig tur med närande fruktstund ombord.

22 juli,  

Lämnar kajen på Frösön vid 10:30, Ombord finns Ulla, Birgit o Nisse. Destination ”Flaket”.

Fint väder , men väl uppe rå flaket blåser lite finvädersvind p.g.a. lite moln runtomkring. Så pass hårt sydligt så vi avstår att lägga till vid Verkö brygga. I stället hittar vi en privat halvskral brygga mittemot på Norderösidan i lä.

Efter en välförtjänt lunch börjar återresan. Lagom skönt guppigt på flaket mot Tjalmarsundet

Vi är åter vid kajplats Frösö båthamn ca 16:30

Trevlig tur!

23 juli, 18,00-21,30 Henrik o Nisse är på fiskarstråt

Drar wobbler efter Frösölandet upp till i höjd Rotudden   tor. Vi fick ingen fisk men väl gott kaffe.

Avslutar turen med en spiontur till Krogstråket, då vi upptäckt en för oss ny båt i sjön. Vacker att beskåda.

24 juli   20,00-21,00. Liten kvällstur mot Krogstråket

Birgit o Nisse

Lite mixter i ellådan

26 juli   Bryggsegling med fika. Birgit o Nisse

27 juli Bryggsegling med lunch. Birgit o Nisse

Monterar radioantenn på taket till styrhytten

28 juli: Yrannatt.   22,30 – 01,00 Vi smyger utanför yrancampingen och Badhusparken. Då det är HELT vindstilla kan vi ligga utanför festplatsen alldeles stilla. I år ser vi yranfyrverkeriet från sjön.

Vi har varit på 1 veckas semester som landkrabbor och beskådat bl.a. ”Tall ship race” -fartygen i Stockholm samt blivit medlem i Veteranbåtklubben.

6 aug ,   Jättefint väder. 10,30Birgit o Nissepackar lunchlådan och drar till sjöss. Ligger och driver mellan sta´n och Vallsundsbron. Sjön är spegelblank och +26 grader   i luften. Inte dumt!

Åter vid kajen ca 13,00…..

16.00 Våra gäster Hjördis och Micke mönstrar ombord.   Vi går i det vackra vädret Åssjön till strax förbi Tjuvholmen. Där bjuder våra gäster på medhavd middag.

Under hemfärden kokar vi och dricker kaffe

Åter vid kajen 19,30.

Vilken härlig kväll!

7 aug    Dags för den årliga turen med ”Båtbyggaren” själv, Erland samt brorsan Harry   Mycket vackert väder. Dryga 20 grader när vi lämnar kajen vid 9-tiden. Vi går Vallsundet och inspekterar lägenhetsbygget vid Mjälle strand. Vidare upp mot villabyggena vid Härke. Då det är dags för 11-kaffe gör vi strandhugg vid Kungsgårdens brygga. Vi lånar mark på strandbrinken för en skön och välsmakande kafferast.

Vi går sedan mot Tjalmarsundet och rundar Skomakargrundet. I höjd med Rönningen stoppas maskin för lunch.

Den intas drivande mellan Åssjön och Rödösundet.

Mätta och nöjda i lagom vind från sydost puttrar vi i sakta mak mot kajplats Frösön där vi förtöjer ca 15,00 Landbacken tar emot med härliga + 28 grader. Under turen har vi bl.a. hunnit diskutera nytt skarndäck (grabbräcke) Erland besitter utrustning o kunskap att värma och böja virke

8 aug

Vid 9-tiden går vi spontant ut i det vackra sommarvädret. Redan 20 grader varmt. Lite blåsigt från sydost faktiskt. Birgit tar hand om rodret och så småningom lägger vi till vid Knytta brygga.   Kaffe kokas ombord varefter vi lämnar båten för picknick på strandkanten. Cyklande badare och ”äventyrare”   kommer förbi och det utmynnar i en trevlig och intressant pratstund. Går ombord och går åter till kajplats Frösön där vi lägger till vid 14- tiden.  

10 aug,   Ca 19,00-22,00 Härligt väder och vi tar en tur. Båthamnen – Lugnvikslandet – Åssjön. Här driver vi ett tag för att fixa lite fika. En härlig kväll med en fantastisk solnergång igen! Vi fikar i kajutan och lyssnar på radion.

Vi fortsätter mot Rönningen där en ivrig lägereld brinner. Det är för mörkt för att kunna se om det är mycket båtar där.

Vi vänder fören och får styrbord sida mot Frösön.   

tors16 aug:   Sugen på en sjötur. Ganska hyfsat väder. Vid 20,00-tiden går vi, Birgit o Nisse. Hänger ut spö med apterad wobbler. Rundar Kycklingholmen och glider hemöver, samtidigt som solen sänker sig sakta ner bakom Rödölandet. Mycket vackra naturbilder!

När vi passerat Alpbacken böjer sig spöet ordentligt. Vi vevar in och finner att wobblern huggit tag i en 0,7 kg Regnbåge. Kroken satt i ryggen på fisken! Vilken wobbler!

Vid 22-tiden lägger vi åter fast vid bryggan.

22 aug   Premiär för surströmming ombord

08,00 lämnar vi kajplatsen på Frösön. Ombord finns Märit, Sören, Ulla, Birgit o Nisse.

Vi går i fint höstväder mot Rönningen.

Nypotatisen från Valne kokas under gång. Överkokning bringar störning på fotogenköket och det håller på att bli eldsvåda.

Väl framme på Rönningen dukas läckerheterna fram. Gemenskapen krönes med kaffe o tårta för att fire Sörens helt nyligen avverkade 67-årsdag.

Vå återvänder i sakta mak mot Frösöbryggan igen och förtöjer vi 22-tiden

25 aug får vi besked av varvschefen att vi får bygga båthus på vår plats på varvet. Hoppsan, då skall det vara grejer till det också!?

27 aug Planerat styrelsemöte i Samfällighetsföreningen ombord på Annemi Båtturen inställd pga otjänlig väderlek

19 sept Lika ovan

Hösten har inte bjudit på båtåkarvänligt väder

29 sept Torrsättning. Isigt på däck när Henrik o Nisse kommer vid 8,30- tiden. Birgit tar emot utrustning, dynor etz vid Jamtlibryggan och kör hem på släpvagn tillsammans med Henrik. Nisse går mot Göviken. Lugnt, sol men lite kyligt. Ca 12,00 lämnar
vi plurret.

Allt perfekt   Annemi lägger sig fint på vagnen. Strax före vägövergången smäller det i vagnen. BAKAXELN GÅR AV!!!! och släpar i backen. Såklart måste något elände inträffa även denna säsong, som i övrigt varit väldigt fin . Allt har fungerat perfekt med läns, motor etz.

Vi får ställa av vagnen. Hissa med 3 ihoplånade domkrafter. Etablerar 3-fas svetsaggregat nere vid sjön. Benke och   Lars-Göran hjälper mig att laga provisoriskt

Ett par alternativ att välja på. Skall vi sjösätta igen medan vagnen lagas eller skall vi torrsätta och laga vagnen med båten på, vilket kan innebära vissa problem?   Vi väljer ändå det senare så hösttorken kan påbörjas

Timräknaren på 280 tim betyder 52 timmars gångtid i sommar

Loggbok sommaren 2008

I en kall maj är det svårt att komma igång med vårrustningen.

Under hela vintern har dock gnagt hur vi skall kunna reparera hjulaxeln på båtvagnen (med båten på) eller måste vi laga provisoriskt för att kunna sjösätta? Naturligtvis lättare om båten inte ligger på vagnen. Jag undersöker bl.a. möjligheten att montera större hjul för att kompensera axelnerböjningen

Vännen och smeden Sven Lundstedt hjälper mig och vi slår våra ”kloka” huvuden ihop.

Med domkrafter, pallningsvirke, gassvets och en aning mod samt Svens erfarenhet i yrket lyckades vi hissa och återställa den nerböjda och havererade axeln. Efter ordentlig förstärkning bedöms vagnen vara ok igen!

Proceduren tar ca 2 arbetsdagar!

Komplettering av bottenfärg

Henrik och Fredrik hjälper mig att montera ny och kraftigare list vid relingen. Den gamla sitter dåligt och läcker in fukt vid däckskanten. Nåtning utföres i skarven.

Efter 1 veckas förvattning av skrovet och div fix är det dags att sjösätta (för oss) rekordtidigt.

Naturligtvis skall vi ha lite startproblem med motorn som skall oroa först. Kontaktar ”chefselektriker” Hugo och så småningom löser sig även dom problemen.

7 juni i strålande sommarvärme 25 grader varmt!

Bärs skrovet åter av Storsjöns, ännu så länge bara 8-gradiga vatten.

Efter 10 minuter lämnar vi sjösättningskajen och skall förtöja vid Frösö hamn.

Då smäller roderwiren av! Hoppsan!

Jag får styra från aktern och Henrik sköter maskin från hytten. Går ju jättebra.

Nya reparationer!

Annenmi är hyfsat tät efter ett par dygn. Dock inträder regnperioden med kyla och blåst, så hon får ligga och tätna ytterligare tid.

21 juni, midsommardagen Säsongens premiärtur

ca 17 grader varmt, växlande molnighet. Lite skurar, inte här, men där.

Birgit och Nisse är ombord.

Vi går från bryggan ca 11,30 mot Brunfloviken. Vi vänder vid Odensala och går mot Göviken, och Åslandet till Birka. Styr mot Rönningen och Frösölandet hemåt. Förtöjer vid 16- tiden.

I väntan på lite bättre båtåkarväder:

Förbättring av fäste för flaggstång

Lite ansiktslyftning betr. pentryinredningen åstadkommes. Teaklasyr och lite blank lack.

Jag måste också undersöka om jag kan hitta någon orsak till problem med trög, ojämn startförmåga (glapp?).

Undersökningarna resulterar i att det är solinoiden som inte fungerar som den skall. Solinoid bara 500:- billigare än komplett startmotor med solinoid. Alltså lika bra att skaffa komplett nytt. 3300:- samt en del svordomar vid återmonteringen, trångt som f…, och vips så fungerar det igen

Tors 3 juli: Provtur ca 1 tim 20,00-21,00. Göviken Lugnvikslandet, rundning Kycklingholmen och åter till bryggan. Det är helt lugnt och fint väder. Bråttom för vi skall titta på mexikanare i Storsjökuppen.

/Birgit o Nisse

11 juli: Städar i kölsvinet. Slemmigt vatten vid länspumparna.

Fotogenköket läcker fotogen så jag tar med mig det hem för genomgång.

Alltid något som ”skiter sig”.

23 juli , Henrik o Fredrik Kycklingholmen t.o.r.

25 juli, Strålande väder! Vi går från bryggan ca 11,00

Destination: Hallen. Det tar ca 4 tim

När vi närmar oss Hallen möter vi ångaren Östersund, som går tur med ”Gla´musiker fr Hallen.

På kvällen besöker vi Gla´musikfestivalen.

Första övernattningen i båten.

Efter närande frukost fortsätter vi mot Arvesunds brygga och tar oss en titt i muséet. Gott fika i Hamncaféet.

Vi går vidare mot Hammarnäs brygga där vi lånar grillen och intar en god middag. Ca 17,00 går vi mot hemmabryggan.

Vilken härlig tur! /Birgit o Nisse

27 aug Tur på Åssjön. Henrik o Lotta mönstrar på vid Östersems brygga.

30 grader varmt och inte en vindpust!

/Birgit o Nisse

29 aug. Båtur m styrelsen för Östersems samf.

Styrelsen hämtas vid Östersems båtbrygga, kl 16,00, med 2 båtar. Annemi och Julia. Vi går till Rönningen där en finare grillad middag anrättas och intages. Vid 21,30 -tiden bestämmes att pga det fina vädret gå runt Frösön hem. Vid solnergången badas det mitt ute på ”flaket”. Ca 17 grader i vattnet, vindstilla och ett fantastiskt väder. En härlig naturupplevelse!

Efter att ha lämnat vid Östersems brygga är vi åter vid kajplatsen ca 01,30.

Middag på bryggan i Rönningen

/Nisse

30 juli. Kvällstur mot Ås båthamn. På Åssjön möter vi ”fina båten” Tian.

Vi gör ett kort studiebesök ombord.

/ Birgit o Nisse

12 aug, Fisketur båthamnen- Kycklingholmen t.o.r. 2 ggr

Vi landar en öring på 550 gram.

/Birgit o Nisse

15 aug. 14,30 går vi från Frösön. Ombord finns Helena, Annci, Marcus och hans kompis.

Vi går Åssjön mot Rönningen. Svag vind och lite lätta skyar skymmer solen tidvis.

På Rönningen anordnar vi för korvgrillning och kaffe.

Lagom mätta återvänder vi mot båthamnen.

/Nisse

16 aug . Vi lämnar bryggan ca 11,20, går mot Digernäs.

Strandhugg vid stabil brygga hos fam. Utterström. Dom bjuder på kalasfika och en härlig stund i solen. Vi går vidare.

I Tjalmarsundet möter vi Thomeé på tur med massor av passagerare på fördäck.. Passerar Skomakargrundets blinkfyr (på rätt sida). Smyger oss under Rödösundsbrons vida båge, fortsätter förbi Rönningen och anländer hemmabryggan strax före 18,00. Vi har fått uppleva ytterligare en härlig dag på sjön.

/Birgit och Nisse

 

17 aug. Strax efter 11,00 kastar vi loss. Vädret är ganska soligt, svag vind och nästan +20 grader varmt. Vi går förbi sta´n och Odensalalandet ner till i höjd strax före Grytan där vi viker av tvärs över till ”annersia”.

Vid Öd brygga gör vi strandhugg en dryg halvtimme för att inta medhavd matsäck.

Vi följer sedan landet fram till Knytta brygga där vi viker av och går mot hemmabryggan.

Vi anländer Frösö båthamn vid 16- tiden.

En härlig dag på sjön igen!

/Ulla, Birgit och Nisse

5 sept: Fisketur m Jocke och Fredrik. Vädret är så där. Lite sol, lite moln. Vi går från båtbryggan förbi Kycklingholmen och åter. Därefter blir det en liten tur till åt samma håll Vi lyckas lura på en fin fisk som uppskattningsvis är runt kilot. Tyvärr vänder den i håven och stannar i sjön. Ca 3 tim.

/ Jocke, Fredrik och Nisse

10 sept: Hugo o Nisse prövar fiskelyckan från båtbryggan –Kycklingholmen och en vid båge ut över Åssjön.

En öring fastnar på kroken. Den snärjer in sig i håven så wobblern måste monteras isär.

Ute ca 2,5 tim. Det blirt kallt i längden

/Hugo och Nisse

20 sept TORRSÄTTNING, Solig och fin lördagsmorgon, måttliga vindar.

08,00 är jag på varvet för att kontrollera ringtrycket i vagnshjulen.

Henrik o Nisse hämtar Annemi vid bryggan. Efter ca 1 tim står vi på varvet. Allt fortlöper perfekt

Timräknaren står på 332, alltså kört motorn 52 tim i sommar

Planeras: ombyggnad hytt för bättre tillgänglighet och ventilation vid heta sommardagar, flagnat däck måste ytbehandlas ordentligt, div läckor i fönster åtgärdas.

Orsak till läckage i rodergenomföring behöver hittas och åtgärdas. Hugo bygger om styrmekanisme

 

 

2009

Annemi

Loggbok sommaren 2009

Det är mitten av maj…..

Jag har varit tveksam hela vintern om Annemi skall sjösättas denna säsong, men………

Tänk om det blir en fin båtsommar

Rustningen börjar:

Lite försiktig början med renskrapning av bottenfärg på styrbord sida.(Den sida som har mest flagnad färg) Ett kvalificerat skitjobb i bedrövlig arbetsställning

Kanske skall jag börja med provsida, men så tänker jag

Det blir är väl skönt att ha detta trista jobb klart.

Till slut är hela botten trären (så gott som)

Applicering av trätjära som värms till ca 50 grader i vattenbad

Speciell tjockbottnad kastrull inhandlad på loppis för 20 kronor används för ändamålet!

Däcket skrapas på all flagnad lack och slipas. Komplettering med mjukfog i några fogar som verkar ha släppt in vatten. 2 nya lager International Scooner strykes över alltihopa

Lör 13 juni: Regnig lördagmorgon. Ca 12 varmgrader Vi är först i sjön vid dagens sjösättning. Annemi läcker sparsamt så vi kan omedelbart gå över till kajplats Frösö båthamn. + 9 ° i vattnet

Henrik och Nisse är ombord

Ons 24 juni: Ganska fin kväll. Vi bestämmer oss att göra premiärtur för säsongen.

Ombord Birgit o Nisse. Vi går upp i Vallsundet och vänder i höjd med Valla.

Trevligt

tors 25 juni: Eftermiddagstur Åslandet till en bit ovan Birka vänder mot Rönningen och följer Frösölandet hem. Ombord: Birgit o Nisse

 

Fre 26 juni: Fantastiskt väder igen. + 26 ° och molnfritt, bara sjöbris.

Vid 12,tiden lämnar vi Frösö båthamn. Ombord Birgit o Nisse.

Motorn ställes på 1000 varv så det går inte så fort.

Stan passeras, Vallsundsbron-, Vallsundet-, Tjalmarsundet-, Kommer till Verkön. Gör en strykare på ångbåtsbryggan där ett tiotal båtar ligger förtöjda och besättningarna syns ägna sig åt soldyrkande.

Vi vänder och går rakt mot Rödösundet, förbi Rönningen och angör Frösö båthamn ca 18,00.

6 timmars gångtid och förbrukat ungefär halva tanken (ca 0,5 lit per timme) Med rödbrända ansikten tar vi bilen hem. Vattentemperaturen är faktiskt bara 10 grader vid norrsidan vid Frösön

lör 27 juni: Ännu en kanonfin dag! + 28 ° och nästan ingen vind. Efter pliktskyldig kollektiv arbetsinsats på båtvarvet väntar en tur på sjön. Ombord idag finns Lotta, Fredrik och Nisse.

Huvudorsaken är att grundlägga solbrännan inför semesterresan. Vi går mot Knytta, Slandrom, och Marieby innan vi vänder diagonalt mot sta´n . Knappa 4 timmar tar turen. Önskad målsättning uppnås.

Väldigt noggrant tätad rodergenomföring är inte tät i sommar heller. Kom på att prova med avloppskitt från insidan, och se det verkar fungera!

21 juli Vid 19,30-tidengår Hugo o Örjan Mattsson samt Nisse ombord. Hugo o Örjan fiskar så farten är låg. Vi går förbi stan och upp i Vallsundet. Värmer oss med en kopp kaffe och vänder i höjd med gamla färjleden.

Dåligt fiske förutom lite gräs som fastnar på kroken vid gångbron. Vi lägger åter till vid bryggan när klockan har hunnit bli ca 23,00

24 juli Vid 20-tidenlämnar vi bryggan Ombord Birgit o Nisse. Kollar premiärkvällen för årets Krogstråk. Mycket folk ute. Vi går i sakta mak, Minnesgärde – Krogstråket Frösölandet från gångbron till Vallsundsbron – Vänder sedan hemåt. Lägger till vid bryggan ca 23,00.

29 juli Vi lämnar kajplatsen ca 19,45. Ombord Sven-Erik, Kjell och Nisse. Hyfsat fin kväll i yranveckan. Vi går mot ”stråket” Efter en stunds letande hittar vi en plats att lägga till vid. Visserligen trång, men ändå. Det är många gästbåtar i farten. Patrik Zakrissons Combo avlyssnas på Marité Jättebra!

Besök ombord av Solveig, Sture, Mårten och Stig som även har en mer eller mindre okänd fransman i sälskap.

Strax efter 23,00 kastar jag loss och går mot kajen igen

31 juli, Birgit o Nisse ombord. Lämnar brygganVid 19,30-tiden Vi ligger och driver utanför krogstråket.

Frida Hyvönen spelar från scenen i Badhusparken.

Vi dricker kaffe och avnjuter feststämningen som hörs från land Vi återgår till landkrabbeliv igen vid 23-tiden

7 aug Kanonväder och en båttur lockar Helena, Thomas, Birgit och Nisse. Vi åker mot Rödöbron och möter Thomé på Jamtlitur. Vi fortsätter runt Frösön och äter medhavd sallad och fikar ombord. Vi är ute från c:a 11 till 15.30 och idag var det 27 ° i luften och 15 ° i vattnet. Härlig båttur tyckte vi alla.

20 aug: En skön sensommarkväll. Lämnar bryggan på Frösön ca 16,30. Jag har glömt tändvätska till grillningen!!! Jag måste vända och hämta.

Vid Thomés kajplats tas ombord mina arbetskamrater Kjell, Micke och Sven-Erik.

Vi går efter Frösölandet upp till Rönningen. Grillen tänds och Kjell grillar hamburgare till oss. Kjell tar sig ett ett dopp i böljorna. Varför vet vi ej. Det är nämligen bara 12 grader varmt i vattnet!

Efter ett par timmars matuppehåll går vi upp mot Rödöbron..

Solen sänker sig bakom horisonten precis när vi vänder vid Tjuvholmen.

Nu har vi dock fått tekniska problem! Motorn kokar och laddningslampan lyser! Klart som fan!!

Vi måste stoppa och undersöka. Aaa! Drivremmen för laddningen har gått sönder och remmen till kylpumpen har hoppat av!!!!!!!!

Jag har en känsla av att jag har haft en rem i båten. Mycket riktigt, jag hittar en, men passar den? Den verkar kort?! Jag hittar inga verktyg som duger för att släppa loss generatorn. Jag blir varmare och varmare, starkare och starkare. Till slut lyckas jag kränga på remmen!!!

Provstart, och det fungerar igen!!!

Resan fortsätter i skymningen mot Åslandet

Kjell vill undersöka bottenförhållanden vid Rödölandet samt kontrollera delar av Åslandet.

Vi vänder fören mot stadens gula lyktor i fjärran, och lägger till vid bryggan ca 23,00

Lyckligt i hamn!

Sön 23 aug 10,00-15,00: Söndagsutflykt, ombord är Ulla, Birgit o Nisse. Frösön runt motsols avverkas i strålande båtväder

Lika som oftast passeras Kycklingholmen med sin fyr. Uppe i Rödösundet möter vi lite lagom vind.

Närande lunch avnjuts vid passage av Tjalmarsundet

Det är flera söndagsnjutare ute idag Det gör dom alldeles rätt i

 

Lör 12 sept Tidig torrsättning i år

Sören P ställer upp och kör traktorn. Birgit hjälper mig med överfarten från Frösön. Henrik tar emot vid Göviken.

Timräknaren visar att vi kört ca 40 timmar i sommar

 

Loggbok säsongen 2010

I mitten av april har tankarna omkring att flytta instrumentbrädan från styrbord hyttvägg belastat hjärnan en längre tid, minst sedan förra säsongen…

Men till vart?

Hur skall den se ut?

 

Jag skaffar en limfogsbräda och sätter igång

Knappbräda och brytare till länspumpar fixas hos Erlandssons brygga vid resa till Stockholm.

Skaffar ny utanpåliggande huvudströmbrytare, kabel, säkringsdosa, mm och jobbar på.

Söker länge efter lämpliga mätare för brändsle, spänning och vv-temp. Jag hittar det till slut på ”nätet” hos FIGUS i V:a Frölunda

Vid håltagning in tank,och påföljande rengöring befinns bränslefiltret bytas efter lång och trogen tjänst.

Detta hittar jag tillsammans med ny impeller hos Marinshopen ”på söder” i Stockholm.

 

Jag gör ny navigasionshylla av 4 mm plywood (Den befintliga är fuktskadad pga inläckande regnvatten).

 

Köper trätjära, engångsregnställ och skyddshandskar och tjärar botten utvändigt 1 varv till.

 

Efter 1 burk Epifanes båtlack och ytterligare några timmars förströelse kan jag helgen 5-6 juni börja vattna skrovet.

Timräknaren står på 374 timmar

lördag 12 juni

09,00 kopplas traktorn till båtvagnen och sjösättningen verkställes. Behjälpliga är arbetskamraterna Sven-Erik och Kjell. Birgit m.fl. hjälper med trafikderigeringen mm.

Det är ca 15 plusgrader,mulet men en skön morgon.

Annemi visar sig vara hyfsat tät, och vi går direkt till kajplats Frösön.

Det är + 6 º i vattnet vid överfarten till Frösö. Verkligen inte mycket att skryta med!

Foto: Sven- Erik

22 juni: Båttur till Åstorpet Nyfikenheten att landstiga i nya Åstorpet bär stor, så årets första tur får bli dit. Vid 19-tiden lämnar vi kajplatsen. En mycket lugn och fin kväll. Vid Åstorpet landstiger vi och förtär medhavt fika med god aptit. Ett antal sjöfolk och övriga hade samma mål för kvällens utflykt. Vi fyllerb tanken och återvänder till kajplatsen som vi når strax efter 22,00.

Nya instrumentbrädan fungerar utmärkt! Foto: Nisse

3 juli: Vi har Stockholmsgäster och skall visa vår vackra stad från sjösidan. Ombord Elisabeth, Tommy, Helena , Thomas, Birgit och Nisse. En tur ut mot Vallsundsbron – Göviken och sedan åter i hamn. Lite grått och småkyligt egentligen.

 

9 juli : En skön sommareftermiddag kl. 16,00 ger vi ( Birgit och Nisse) oss av med packad matsäcksväska och nyförvärvad kamera mot Åstorpet som första strandhugg. Där går vi i land och käkar medhavd middag och träffar många båtbekanta som också är där. Vi fortsdätter sedan pga det vackra vädret upp genom Tjalmarsundet – Skomakargrundet – Rödöbron och förbi Rönningen. Vid Rotudden ligger tre båtar ur klubben och samspråkar. Vi stannar också till. Vi når Frösö hamn ca 23,15

En mysig tur!

På väg genom ett somrigt Tjalmarsund. Foto: Nisse

Solen sänker sig ner bakom Åsbygden kl. 22,43. Foto: Birgit

 

19 juli ca. 18,00-20,00. Åter en fin dag i raden denna ljuvliga sommar.

Vi, (Birgit o Nisse) provar bryggseglandets ädla konst. Medhavd middag intages i Annemi vid bryggan.

 

Lite mekande med strömbrytare för länspumparna. Belysta brytare tar för mycket ström!

 

Lör 24 juli:

Ombord finns Sven -Erik, Fredrik, Simon och Nisse

En sedan länge emotsedd tur får bli av idag.

Blå himmel, svag vind och lördag. Vi kastar loss vid 11,00-tiden

Vi går förbi Östersunds hamn – Vallsundet och gör strandhugg i Kungsgårdsviken. Grabbarna provar lite fiske och vi äldre avnjuter en kopp kaffe med hembakat tilltugg.

Kungsgårdsviken har blivit ett fint besöksalternativ för många

 

Vädret tillåter definitivt att vi fortsätter ut genom Tjalmarsundet-Skomakargrundet och mot Rödöbron

"Flaket" är mäktigt vid rätt väderleksförhållanden

Vid Rödöbron möter vi det fartvidunder som under yranveckan har turer i 100 km/t runt Frösön.

Vid Rönningen lägger vi till och en mycket god och närande, på plats tillredd, grillmiddag intages.

Eftermiddagen börjar kännas lite sval så vi går ombord igen och fortsätter mot hemmabryggan, som nås vid ca 18,15.

Ett stort tack till trevligt ressällskap.

 

29 Juli ca 19,00 - 23,00: Ombord är Sven- Erik, Olof, Kjell och Nisse.

Vi gör en strykare på stadens småbåtshamn sedan bestämmer vi oss att besöka Kungsgårdsviken

På väg upp genom Vallsundet syns åskblixtar avlägset mot en mörk himmel västerut. På returresan översköljs vi av en regnskur.

Tack kamrater för en trevlig tur

”Yranlördag” 31 Juli ca 20,30 - 23,00: Birgit o Nisse bemannar farkosten. Vi inspekterar från sjösidan,camping, nöjesfält och yranområdet. Vi ligger still och lyssnar på lite musik från Badhusparken . Vi tar oss en kopp fika

 

Full fart på nöjesfältet

Fre 13 aug Vi, Birgit och Nisse går från Frösön ca 19,30 för en snabbt påkommen tur. Det sköna vädret har gett oss inspiration.

Vid gångbron kommer vi på att ringa Ulla som inviteras att komma med,

Hon accepterar och tas ombord vid SSS sjösättningsbrygga vid Storsjöstråket. Vi går genom Vallsundet där vi möter ångaren Östersund på nöjestur. Vi når Kungsgårdsviken. Där kan vi konstaterar ett antal gäster igen. Gästhamnen verkar bli populär.

Vi vänder i skymning och sedan mörker åter mot sta´n och Frösön. Sjön är spegelblank och stadens lyktor och ljus speglar sig vackert i vattnet.

Åter vid kajplatsen ca 23,30

 

Mån 6 sept På tur med jobbarkompisar. Sven-Erik o Nisse går från bryggan vid 16,30 –tiden. Vi gör en tur ner mot ”söder”. Lugnt o fint väder. Vid ca 18,00 tar vi ombord Håkan och Kjell vid Thomé-bryggan.

Vi går mot Åssjön och västerut. Vi går förbi Rödöbron och vänder vid Tjuvholmen.

En vacker solnergång skådas!

Vid Rönningen angör vi bryggan, och en välförtjänt grillmiddag tillreds. Måltiden avnjuts i kajutan ombord på Annemi

Efter att avnjutit festen och druckit kaffe kastar vi loss och går mot hemmabryggan som nås vid ca 23,00-tiden.

Tack grabbar för en mycket trevlig tur!

 

Lör 18 sept: Ombord Thomas och Nisse. Det var allt för i år. Aktertamparna lossas från kajplatsen och vi går till Jamtli-bryggan där Birgit o Helena tar hand om diverse utrustning som, Dynor, kuddar mm. Helena mönstrar på och åker med till Göviken.

Traktorn ”fiskar upp oss 10,30 –tiden

 

Avläsning timräknare: 402 tim, betyder 28 timmars gångtid i sommar

 

Annemi 2011

Dags att fundera på försommarens aktiviteter

 

Vi har byggt om styrhytten till avfasade bakre hörn inkl nya högre fönster samt nya dörrar på både styr- och babord. Ett ganska tidskrävande jobb för en i högsta grad amatörbåtbyggare.

Upptäckte även att täckpressenningen var slut igen och släpper igenom regnvatten.

Frågar om lov att få bygga båthus på varvet

Vilket gav positivt besked,

Birgit hittade plåt på Blocket som vi åkte och köpte direkt!

 

 

22 juni ca 18,30: Annemi är i sjön

29 juni En strålande vacker högsommardag, + 25 grader och så gott som molnfri himmel.
Mönstrar på ombord gör Sven-Erik och Nisse.
Vid 12,30 tiden går vi från Frösö båthamn. Ut genom Vallsundet och mot Andersö brygga. Det blåser ganska ordentligt, men vi gör ett försök att lägga till. Det går bra. Vi etablerar oss vid ett en kombination grill och bord. En bastant köttbit grillas och vi kan inta vår lunch/middag Gott och närande. En lösdrivande hund glufsar gärna i sig av det som vi inte orkade äta upp. Kaffe kokas över glödresterna, och intages på strandkanten.
Vi lossar förtöjningarna och går mot Kungsgårdsviken.  Där gästar några båtar redan. Vi går i land och gör en kontrollerande rond.
Vi känner oss nöjda med dagen och vänder åter mot hemmahamnen som vi når vid 20,00 tiden.
Tack Svenna för trevig samvaro.

Det mekas lite med montering av lås på hyttdörrarna, samt div övriga justeringar

7 juli:
Kvällstur Bryggan-Vallsundet  t.o.r.
Ombord är Birgit och Nisse

8 juli:
Spontan kvällstur  bryggplatsen – under gångbron – Sandvikens brygga- åter till  kajplatsen vid 23,30-tiden
En mycket fin kväll

 

9 juli:
 Vid en cykeltur från Lugnvik känns vädret så skönt så vi kan inte motstå en tur på sjön.
Nisse och Birgit mönstrar på. Vid 19- tiden lämnar vi bryggan och går mot Lugnvik. Fortsätter efter Åslandet till strax väter om Ås båtklubb. Vi vänder och går mot Rönningen. Vi måste stanna och fylla på brändsletanken. Birgit blir arg därför att båtfan är trög att återstarta.
Fortsätter sedan med kvälls-(natt) solen akterut,
norra Frösölandet mot bryggan som vi når vid 23,00-tiden
Fantastisk kväll!

Tors 28 juli
Birgit och Nisse ombord
Krogstråket är i full aktivitet.
Vi gör en ”strykare på Yrancampingen, krogstråket och vänder vid ”Beijers” och går mot Östersemsbryggan. 19,30 tar vi där ombord 2 fripassagerare i form av Anci och Helena. Varmt och soligt så vi stannar på Åssjön för kafferast.
Ny strykare på campuingen och lägger oss en stund utanför. Badhusparken och tjuvlyssnar på Daniel Adams Ray från Yranscenen.

 

Fred 29 juli

Ca 12,30 mönstrar Nisse och Sven-Erik ombord.
Vädret är strålande
Vi gör lite turer fram och tillbaka utanför krogstråket
Kl 15,00 mönstrar Kjell ombord. Vi går till Andersön.
Under tiden mulnar det och svarta moln tornar upp sig i nordväst. Några enstaka droppar faller på oss och vinden ökar
På Andersön grillar vi middag, fikar och mår lite gott.
Vänder åter till hemmabryggan som vi når vid 21,30 tiden

 

30, 31 juli mekardagar: Kompletteringsskruvar hyttsidor
Tillverkar ny bryggtrappa

Fre 19 aug


Jättefint väder på em. Vid ett besök på varvet i våras tillsammans med sin pappa blev Alva lovad en åk-körtur. Den verkställs idag.  Ombord är Alva Lotta och Nisse
13,30 lämnar vi bryggan. Går mot stan med motorn på ca 700 varv/min. Thomee på väg ut. Färjan som är förtöjd vid gamla Beijers tjänstgör idag som hopptorn för ett gäng ungdomar. Vi vänder och går mot Lugnvikslandet som badar i sol. Vid Persudden vänder vi och återvänder till Frösöbryggan.

alva kor

Tack för en trevlig tur

31 aug

rodosdundet
Mönstrar ombord gör Birgit och Nisse
Ca 18,00 går vi mot Lugnvikslandet – fortsätter
Åssjön – Frösölandet förbi Rönningen och mot Rödösundet.
Vid Tjuvholmen vänder vi och går hemöver.
Vi når åter bryggan vid 21,00 -tiden

2 sept
Märit, Sören, Ulla, Birgit och Nisse är ombord
16,30 kastar vi loss. Rutten är Lugnvikslandet –Följer Åslandet upp till Ås båthamn.

Vid As batbrygga

Grillen tänds i det vackra vädret. Grillning för middag.(Picknick).
Kvällssolen speglar sig i sjön och värmer oss i den vackra kvällen.
En Pappa med 4 barn badar och steker pannkakor vid
Stranden.
Vi går efter Frösölandet hemöver och förtöjer vid bryggan vid 21- tiden.
En härlig båttur!

 

14 sept vid 21-tiden
Bryggsegling
Regnet öser ner och det blåser friskt.
Kvällsfikat är ikväll förlagt till Annemi´s kajuta.
Det droppar en aning genom kajuttaket, men det skall fixas innan nästa säsong!
Lägerelden i form av doftljus i burk (tjärdoft)  brinner och vi har det ganska gott tycker Madeleine, Fredrik, Birgit och Nisse

 

En sån fin sommar som den flydda varit går luften ur båtåkandet lite extra när det börjar höstas
Det blev alltså inget mera båtåkande denna sommar

17 sept 9,00

Sommaren ar slut

Sommaren är slut

 

Pa land igen

På land igen!
Fredrik och Birgit hjälpte mig idag. Fredrik knäppte också bilderna.

Nu väntar vinterrustning och båthusbygge
Reparation av fuktskadat däck
Sökning och åtgärdande av läckor i kajuttak mm.

 

 

 

ÅTER TILL BÖRJAN